آیا مشکل کم آبی دلواپسی ندارد؟

سلامت نیوز:رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه کم‌آبی باید به دغدغه اصلی مسئولان کشور تبدیل شود، گفت: به جای لمپنیسم باید به مسائل اصلی کشور بپردازیم.
به گزارش آنا، نشست هماندیشی بحران آب با محوریت موضوع آب‌های زیرزمینی با حضور کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، دکتر غلامرضا کاتب سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس و محمدتقی توکلی رئیس کمیته آب کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، صاحب‌نظران و کارشناسان در مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شد.


جلالی در این نشست، کم‌آبی را یکی از مشکلات اصلی کشور دانست و گفت: متاسفانه در کشور ما بسیاری از مسائل اصلی به مسائل فرعی تبدیل شده است و در مقابل آن مسائل فرعی نیز به مسائل اصلی تغییر یافته است.


نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از اقدامات مهمی که در زمینه مشکل کم‌آبی در مرکز پژوهش‌ها و سایر سازمان‌ها و دستگاه‌ها می‌توان انجام داد این است که با ارائه گزارش‌ها و بیان نظرات کارشناسی، نگاه مسئولان کشور را به سمت مسائل اصلی معطوف کنیم.

وی با تاکید براینکه مشکل کم‌آبی مسئله مهمی در کشور است، یادآور شد: خوشحالم از اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس نخستین جایی بود که موضوع آب و کم‌آبی را در سطح کشور مطرح کرد و پیگیر این مسئله است.

جلالی ادامه داد: مرکز پژوهش‌های مجلس در زمینه بحران آب تاکنون گزارش‌هایی را تهیه، تدوین و به مسئولان ارائه کرده است و حتی در دولت قبل نیز جلسه‌ای در این مرکز با حضور همه مسئولان مربوطه برگزار کرد تا هم‌اندیشی نسبت به مسئله آب و بحران کم آبی در کشور به وجود آید.

وی با بیان اینکه همه آمار و ارقام‌های موجود کشور بیانگر وجود مشکل در زمینه آب است، تصریح کرد: باید به این موضوع توجهی جدی داشته باشیم و با توجه به ابعاد زیاد این مساله در زمینه تغییر اقلیم یا امنیت غذایی باید با جدیت آن را دنبال کنیم.


آیا مشکل کم آبی و محیط‌زیست دلواپسی ندارد؟ مساله حیات اجتماعی ما که می‌تواند در آینده مخاطرات بسیار زیادی را به همراه داشته باشد مربوط به مساله آب است که جای دلواپسی بسیاری دارد.


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: باید نگرانی در زمینه آب را به شکل اجماعی درآورد و فضایی فراهم کرد تا راهکارهای عملیاتی دراین زمینه در آن اجرایی شود.

وی ادامه داد:به نظر می‌رسد مشکل امروز ما در نگارش سیاست‌ها یا قانونگذاری نیست چراکه بسیاری از اینها وقتی به مرحله اجرا می‌رسد، اجرایی نمی‌شود. به نظر می‌رسد ذهن مسئولان تصمیم‌گیر و تصمیم‍‌ساز کشور هنوز به شکل جدی به مساله آب معطوف نشده است.

وی افزود: بارها در گفتگو با رسانه‌های مختلف در پاسخ به این سوال که در برابر مشکلات چه باید بکنیم، گفته‌ام که برای بررسی مشکلات و رفع آنها نباید به لمپنیسم در کشور بها داده شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس توضیح داد: اگر کسی در داخل مجلس یک ناطق حرف حسابی بخواهد بزند و مشکلات کشور را مطرح کند، هیچ روزنامه و رسانه‌ای این صحبت‌ها را برجسته نمی‌کند؛ اما اگر یک نفر بلافاصله با صدای بلند و درشتی درباره یک موضوع جزیی صحبت کند با عکسی بزرگ در رسانه‌ها مطرح می‌شود که خود این موضوع این ذهنیت را ایجاد می‌کند که اگر می‌خواهید خبر و تصویرتان در رسانه‌ها منتشر شود و در کشور برجسته شوید باید از مسیر لمپن بودن و لمپنیسم حرکت کنید.

وی تصریح کرد: به جای لمپنیسم باید به مسائل اصلی کشور بپردازیم که در این موضوع باید رسانه‌ها و مسئولان با همدیگر کمک کنند. خوب است تا با دعوت از مسئولان مهم کشوری و ارائه گزارش‌هایی در زمینه مشکل آب در کشور، دلواپسی را در این موضوع ایجاد کنیم.
آب جای دلواپسی بسیاری دارد

وی با طرح این سوال که آیا مشکل کم آبی و محیط‌زیست دلواپسی ندارد؟ گفت: مساله حیات اجتماعی ما که می‌تواند در آینده مخاطرات بسیار زیادی را به همراه داشته باشد مربوط به مساله آب است که جای دلواپسی بسیاری دارد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس تاکید کرد: باید ذهن‌ها را به سمت مشکل کم‌آبی در کشور برگردانیم و در این زمینه فرهنگ‌سازی کنیم. متاسفانه در نهادهایی مانند رسانه ملی مناظره‌ها و گفتگوهایی برگزار می‌شود که مشخص نیست چه میزان برای کشور مفید است در حالیکه به موضوع بسیار مهم آب، خیلی پرداخته نمی‌شود.

جلالی با تاکید دوباره براینکه باید در خصوص مشکل آب و بحران کم‌آبی در کشور دلواپسی ایجاد کنیم، گفت: به جای پرداختن به موضوعات فرعی باید ذهن مسئولان، نمایندگان، تصمیم‌سازان و رسانه‌ها را به مسائل اصلی کشور معطوف داریم. اکنون با صادرات هندوانه یا کاشت برنج در نقاط کم‌آب کشور وضعیتی به وجود آمده است که در نهایت نشان می‌دهد آب را به قیمت ارزان می‌فروشیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح کرد: اگر ذهن منسجمی برای اداره کشور نداشته باشیم و امورات را به روزمرگی بگذرانیم همین مشکلاتی که امروز در زمینه آب به وجود آمده است به وقوع خواهد پیوست و مانند مشکلی می‌شود که با حفر چاه‌های متعدد برای دریاچه ارومیه به وجود آمد و امروز می‌خواهیم با روش‌های مصنوعی این دریاچه را نجات دهیم در حالیکه باید به اقتضای طبیعت پیش برویم.

وی افزود: راهکار حل مساله کم‌آبی در کشور این است که این مساله را به دغدغه اصلی مسئولان تبدیل کنیم.

وی یادآور شد: زمانی رسانه ملی در زمینه فرهنگ‌سازی کاهش مصرف برق به خوبی عمل کرد که نتایج مطلوبی در این زمینه به دست آمد؛ اما در زمینه آب اقدامات لازم و فرهنگ‌سازی به خوبی صورت نگرفته است و اگر اقدامی هم شد بیشتر در زمینه مصرف آب شرب بود در حالی که آب شرب تنها 6 درصد مصرف آب کشور است.

گفتنی است در این نشست، بلورچی مشاور رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، مکنون، نایب رئیس کمیته ملی توسعه پایدار سازمان حفاظت محیط‌زیست، مظاهری کارشناس ارشد مرکز پژوهش‌های مجلس و مهندی اسفندیاری کارشناس ارشد اندیشکده آب نیز نظرات و دیدگاه‌های کارشناسی خود درخصوص بحران کم‌آبی با محوریت آب‌های زیرزمینی را ارائه دادند


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 26 / 3 / 1394برچسب:, | 18:11 | نویسنده : سپیده |